V závěru září odstartoval akcelerační program Silicon Valley Camp. Do Prahy dorazily mentorské špičky z USMAC a spolu s odborníky z Unicorn Attacks se věnovaly tréninku 14 českých startupů s obrovským long-game potenciálem. Piloval se pitch, rozebíral pohled na zákazníka a nastavovalo se správné plánování.
První, co člověku přišlo na mysl při vstupu do budovy České spořitelny v Rytířské ulici bylo, že se nachází na místě, kde se sešla skupina talentovaných podnikatelů. Lidí, kteří třeba jednoho dne budou řediteli veleúspěšných globálních firem. Ostatně, připravit je na to, je cílem Silicon Valley Campu.
Ze San Francisca přijeli do Prahy zkušení mentoři Chris Bury a Jay Onda z USMAC, aby předali své know-how 14 vybraným startupům. Jejich klíčovým úkolem bylo zakladatelům vštípit globální myšlení a tím zvýšit jejich šanci na úspěch ve světové konkurenci. Na tréninky nebyli sami, sekundovali jim také odborníci z Unicorn Attacks Vítek Šubert, Martin Medek a Martin Klčo, kteří celý program nadesignovali.
Účastníci startovacího týdne Silicon Valley Campu
- wFlow*
- PalmApp
- Leeaf
- AfterGO*
- ABECETIV
- WeBoard*
- Tuito*
- ARBO Technologies
- BeiT
- CCFR*
- Nettle
- Blockmate*
- Reknihy
- Investown*
*Takto označené startupy byly vybrány pro pokračování v akceleračním programu.
Žádné chození kolem horké kaše
Kdo si myslel, že první den Silicon Valley Campu bude vyhrazen jen na seznamování či úvodní agendu, šeredně se mýlil. Představování v podání startupů vzápětí přerušil ironický potlesk Chrise Burryho se slovy: „Výborně, je vidět, že víte, jak se váš startup jmenuje a co je jeho produkt…” Tím odstartoval intenzivní pětidenní trénink zaměřený zejména na pitch a zákazníka, během něhož bylo jen málo prostoru na vydechnutí. Přesně tak, jak to běžně probíhá v Silicon Valley u zrodu nejlepších startupů. „Se startupy jsme se podívali na každý aspekt jejich podnikání. Zhodnotili jsme, co dělají dobře a co je potřeba zlepšit. Především jsme pilovali, aby se startup uměl dobře prodat. Měl zajímavý a uvěřitelný příběh,” přibližuje Chris.
„Tempo, se kterým se startupy v Silicon Valley posunují od prvotního nápadu k prvním zákazníkům a pak k rostoucímu byznysu, je neuvěřitelně rychlé. Lidé se chovají, jako když je pronásleduje lev a oni musí běžet co nejrychleji můžou.”
-Chris Burry
Někteří účastníci Silicon Valley Campu tak museli výrazně překopat prezentování své firmy. Například platforma CCFR začíná místo ‚Datová platforma s umělou inteligencí pro investování do akcií s unikátním algoritmem‘ úderným ‚porážíme index S&P o padesát procent‘.
Změna myšlení
Během úterka se pořádně rozmluvili i samotní zástupci startupů, jelikož nastal čas na jejich prezentace. Definovali, v čem spočívá hodnota řešení jejich startupů. Silicon Valley Camp pokračoval v závratném tempu, kdy se účastníkům dostávalo jedné hodnotné informace za druhou. Oddych však nepřicházel ani po konci každodenního programu, účastníci zpravidla dostávali domácí úkoly.
„Tato zkušenost je nesrovnatelná s knížkami či školami.”
-Magdalena Chlumová, Leeaf
„Silicon Valley Camp bych doporučil všem, kdo mají startup a plánují expandovat do zahraničí.”
-Ondřej Kolarik, ARBO Technologies
„Jsou tu lidé, kteří tomu rozumí a kteří si prošli podobnými zkušenostmi jako my.”
-Vladimír Vacula, CCF Research
„Kvalita zdejších speakerů je opravdu velmi vysoká.”
-Peter Maslik, Investown
Čtvrtek patřil „global growth mindsetu”, kterým disponují americké startupy, zatímco těm evropským naopak mnohdy chybí. „Pokud chceme opravdu vybudovat velkou mezinárodní firmu, budeme muset dělat rozhodnutí, která skutečně povedou k tomu, abychom tento cíl naplnili. A tato rozhodnutí budou jiná, než kdybychom se rozhodovali tak, abychom jen plnili plán, byť ambiciózní,” uvádí Robert Soudný, CEO wflow.com, jednoho ze zúčastněných startupů.
„Chris i Jay mají obrovské zkušenosti z nejkonkurenčnějšího trhu na světě. Sami několik velkých firem postavili a jako investorům jim prošlo rukama tolik úspěšných i neúspěšných firem. Jejich doporučení jsou praktická, přesně cílená a podložená příběhem, se kterým se founder snadno identifikuje. Týden s nimi a ostatními foundery mě ujistil v tom, že dělám správnou věc se skvělým týmem,” pochvaloval si průběh Silicon Valley Campu Co-Founder startupu Tuito Michal Urbánek.
Je čas na globální ambice
„Náročný start byl nutný, aby otestoval osobnosti jednotlivých zakladatelů. S těmi, kteří si nenechají poradit, chce spolupracovat málokterý investor,“ vysvětlují architekti celého programu Vítek Šubert a Martin Medek s tím, že dvouměsíční intenzivní akcelerace pražským bootcampem teprve začala. Po týdenním drilu se v pátek na dálku připojili další porotci ze San Francisca, aby zhlédli intenzivně pilované prezentace a určili, kdo dostane možnost se předvést přímo v Silicon Valley. Sedm vybraných startupů teď čekají dva měsíce důkladných průprav, které vyvrcholí desetidenním pobytem v samotném srdci startupového světa - kde jinde než v Silicon Valley.
„Vyžadujeme u firem ambici růst globálně. Aby si nedávaly za pětiletý cíl obrat deset milionů eur, ale deset miliard eur.“
-Martin Medek
Zástupci startupů si na konci týdne pochvalovali, že jim akce pomohla pochopit pohled na jejich produkt i na zákazníka. „Akce nám pomohla pochopit hlavně i to, jak se zákazník dívá na náš produkt. Uvědomili jsme si nutnost jednoduché a přímé komunikace,” pochvaloval si Fuchs Jiří, CEO CCFR. Jan Müller ze startupu PalmApp ocenil, že se kromě úspěšných příběhů dozvěděl i o těch neúspěšných a proč to daným startupům nevyšlo. „Je skvělé, když člověk vidí, že některé problémy jsou na jednu stranu všude stejné, na druhou stranu je také dobré vidět některé rozdíly v náhledu na problematiku. Celkově hodnotím SVC velmi pozitivně a pokud by se taková akce opakovala, všem ji vřele doporučuji,” zhodnotil.
Detailní popis Silicon Valley Campu naleznete zde.
Partneři Silicon Valley Campu:
Silicon Valley Camp je aktivitou Seed Starteru České spořitelny za podpory společnosti Visa. Organizace celého projektu proběhla pod taktovkou odborníků z Unicorn Attacks a USMAC.