Ten, kdo má něco málo společného se světem startupů, se již dozajista setkal s pojmem disrupce. Vítek Šubert z Unicorn Attacks připomíná, že disrupce trhu je podstatou těch nejúspěšnějších startupů. Společně s ním jsme se na fenomén disruptingu podívali pod drobnohledem.
Disrupting označuje inovaci, která zcela změní určitou oblast trhu. „Disrupce je založena na tom, že jednoho dne přijde firma, která obrátí celý trh vzhůru nohama. Děje se to především v těch oblastech, kde se trh a produkty klíčových hráčů nezměnili mnoho let, někdy i desetiletí.” vysvětluje Vítek Šubert a dodává: „Na disrupci trhu vznikl samotný princip startupů.” Často se stane, že nový hráč na trhu s revolučním přístupem úplně odstraní i dosavadní hráče, zejména pak v tradičním průmyslu, nebo jim minimálně pořádně zavaří.
Podívejme se na pár příkladů
- Revolut - aplikace, které se podařila disrupce bankovního trhu. Revolut přišel s novým způsobem řešení grafiky a ovládání internetového bankovnictví, které ovlivnilo podobu aplikací tradičních bank.
- Netflix - největší z nových video platforem, které disruptují televizní a filmový průmysl. Právě služby, jako je Netflix, zapříčinily zánik videopůjčoven a značný pokles diváků kabelových televizí.
- Wikipedia - internetová encyklopedie takřka kompletně nahradila do té doby používané knižní encyklopedie.
- Booking.com, AirBnB, Uber, atd.
Inovace je doménou startupů
Disrupce trhu ve většině případů vychází právě ze startupů, spíše než ze strany velkých korporací, jejichž robustní struktury disruptingu příliš nenahrávají. Naopak pro startupy je disrupting velmi výhodnou strategií, jak přilákat investory i zákazníky a zajistit si long-game úspěch.
Podívejme se na pár příkladů
- Revolut - aplikace, které se podařila disrupce bankovního trhu. Revolut přišel s novým způsobem řešení grafiky a ovládání internetového bankovnictví, které ovlivnilo podobu aplikací tradičních bank.
- Netflix - největší z nových video platforem, které disruptují televizní a filmový průmysl. Právě služby, jako je Netflix, zapříčinily zánik videopůjčoven a značný pokles diváků kabelových televizí.
- Wikipedia - internetová encyklopedie takřka kompletně nahradila do té doby používané knižní encyklopedie.
- Booking.com, AirBnB, Uber, atd.
Inovace je doménou startupů
Disrupce trhu ve většině případů vychází právě ze startupů, spíše než ze strany velkých korporací, jejichž robustní struktury disruptingu příliš nenahrávají. Naopak pro startupy je disrupting velmi výhodnou strategií, jak přilákat investory i zákazníky a zajistit si long-game úspěch.
„Když na dlouho nezměněný trh přijde startup, který jej dovede svou službou a nově vytvořenou hodnotou rychle nabourat a stáhnout k sobě zákazníky, tomu říkám disrupce.“
- Vítek Šubert
Disruptoři v Seed Starteru
Pro další příklady nemusíme chodit daleko, najdeme je samozřejmě i v samotném portfoliu Seed Starteru:
- Investown mění způsob investování do nemovitostí a rozvíjí trh mikroinvestic.
- wflow digitalizuje tisíce účetních firem a fatálně zjednodušuje schvalovací proces účetních dokumentů.
- PalmApp umožňuje zaměstnancům výběr výplaty kdykoliv během měsíce a tím zásadně zasahuje do problematického trhu mikropůjček.
- Rekenber zásadně vylepšuje proces vymáhání pohledávek.
„Za pomoci digitálních technologií měníme způsob, kterým firmy zpracovávají své účetnictví. Šetříme jim tak až 80 % času,” vysvětluje CEO wflow.com Robert Soudný. Více o tom, jak wflow převrací trh píšeme zde.
Jak dosáhnout disrupce:
- objevujte nové příležitosti – zajímejte se o možné inovace a nové modely fungování ve svém odvětví a nebojte se experimentovat
- poznejte lépe své zákazníky – soustřeďte se na svou cílovou skupinu, zjistěte více o svých zákaznících, pochopte opravdu dobře, jaký problém jim řešíte a zda jsou ochotni za takové řešení i platit
- zjednodušujte – mnoho úspěšných startupů dokázalo zjednodušit přístup ke službám, které předtím byly uživatelsky složité.
Zaspat znamená zlomit si vaz
Přestože startup přinese na trh revoluční produkt, který převrátí fungování společnosti, neznamená to, že si může dát ruce za hlavu a jen sklízet ovoce z oné revoluční myšlenky. Historie přináší nespočet příkladů firem, které doplatily na to, že se nedokázaly přizpůsobit novým inovacím – třeba Kodak, Blockbuster či Nokia. Je důležité mít na paměti, že se trh stále vyvíjí. Podle toho je dobré přistupovat i ke svým strategiím. Například nebát se včas přistoupit k pivotingu, o kterém se více dozvíte v tomto článku.
Vít Šubert má více než 8 let bohatých zkušeností v oblasti VC a startupů, které získal jak v České republice, tak také v USA. Jako CEO & Co-Founder butikové inovační a strategické firmy Unicorn Attacks sdílí své zkušenosti z managementu, strategie, salesu a marketingu. V minulosti působil v top managementu významných firem jako je O2, Dell, LG nebo PepsiCo.