Je váš startup ve slepé uličce? Vyrazte jiným směrem a nebojte se pivotingu

STARTUPY

2. srpna 2022

Rozdělovník

Úspěšní byznysmeni se vždy drží svých rozhodnutí a jsou naprosto oddaní svému plánu – nic nemůže být dále od pravdy. Naopak, hlavní předností šikovného podnikatele je schopnost přizpůsobit se a neustále přicházet s novými nápady a nebát se opustit ty, které nefungují dokonale. Pokud opravdu chcete budovat long-game startup, který tu bude ještě za 200 let, je možné, že budete jednoho dne muset zcela přehodnotit svou strategii a že se nevyhnete pivotingu. Právě toto jsme probírali s Alanem Pockem – člověkem, díky kterému se už nejedna firma dostala na vrchol!

„Při rozhodování o pivotingu hraje zásadní roli vaše firemní Business Intelligence (pokud nemáte, je to první věc, do které bych po MVP investoval). Nicméně i když nasbíráte všechna data z BI a data z dalších analýz nebo komunikace s vašimi klienty, tak stále víte jen 5 % toho, co potřebujete vědět. Pokud není čas na vaší straně, musíte se svým týmem sáhnout po intuici.”

Alan Pock, CEO a zakladatel startupu Investown
 

Rozhodnutí o pivotingu patří mezi ty nejvýznamnější a zároveň nejriskantnější, kterým majitelé startupů kdy čelí. Pokud ovšem toužíte po vybudování podniku, který bude prosperovat dlouhodobě, nemůžete před podobným rizikem utíkat.

Kdy pivotovat

Pokud se vaše společnost dostane do některé z následujících situací, je čas zamyslet se nad možností pivotingu: 

  1. Máte jeden vyjímečný produkt – pokud zjistíte, že celé vaše podnikání je taženo nahoru jednou konkrétní záležitostí, která zastiňuje všechny ostatní, může být vhodným krokem zaměřit se právě na tento vyjímečný produkt a od těch ostatních upustit.

  2. Vaše podnikání nevynáší – to samo o sobě ještě není negativní, mnoha úspěšným projektům trvá roky dostat se do černých čísel. Pokud ovšem vše nasvědčuje tomu, že váš startup nebude v budoucnu výdělečný, zkuste jej pivotovat.

  3. Zákazníci nereagují podle očekávání – pokud se trh nechová tak, jak jste předpokládali, a o váš produkt nejeví zájem, může být pivoting řešením, které potřebujete

  4. Nejste konkurenceschopní – pokud se vaší konkurenci dlouhodobě daří výrazně lépe než vám, je někdy vhodné uznat, že váš byznys není perspektivní, a zkusit najít jiný směr

Žádná z těchto situací bezesporu není jednoznačným důvodem k pivotingu a také není pravdou, že k pivotingu je vhodné přistoupit pouze tehdy, když se vašemu podnikání nedaří. Někdy vás zkrátka napadne něco opravdu skvělého a potřebujete svůj startup pivotovat, abyste to vyzkoušeli. V každém případě platí, že při rozhodování o pivotingu je důležité myslet zejména na jednu věc: na long-game úspěch vaší firmy.

Úspěšné firmy, které si prošly pivotingem*

  • Instagram – sociální síť ke sdílení fotek a videí se dříve jmenovala Burbn a sloužila ke sdílení polohy a navštívených míst
  • Pinterest – teď si na Pinterestu můžete vytvářet tématické koláže z fotografií, předtím se jmenoval Tote a sloužil jako internetový obchod
  • Twitter – sociální síť, na kterou uživatelé přidávají krátká textová sdělení, původně nesla název Odeo a sloužila ke stahování podcastů
  • PayPal – nyní se jedná o platformu k peněžním převodům, předcházela jí služba Confinity sloužící k zajišťování bezpečnosti mobilních zařízení
  • YouTube – na tuto platformu může kdokoliv nahrát video takřka o čemkoliv, prvotní záměr byl ovšem jiný: mělo se jednat o video-seznamku. 

Jak pivotovat

Pivoting je na jednu stranu velmi obtížný proces, na druhou stranu je však poměrně intuitivní. Pokud se vám již podařilo vypořádat se s tak velkou výzvou, jako je založení startupu, jeho pivotování pro vás jistě bude zvládnutelné.

Pivoting pohledem odborníka

Alan Pock za dobu svého podnikání zvládl přistoupit k pivotingu již čtyřikrát, dvakrát změnil obchodní model, jednou cílovou skupinu a dokonce i klíčovou technologii. Veškeré akce ale byly vždy pevně podepřeny daty – ty musí být alfou omegou pivotingu. Ideálním nástrojem pro analýzu dat je mít zavedenou Business Intelligence a z té vycházet. Nemělo by se rozhodně dít, že budete svůj byznys transformovat na základě emocí v kanceláři nebo netrpělivého investora na telefonu. Naopak je ale důležité po analýze dat a pevném rozhodnutí sjednotit veškeré nálady a rozhořčení. Chce investor data? Dejte mu je. A vše také vysvětlete svému týmu, aby novému směru věřil. Data totiž dokáží motivovat a nadchnout pro nový směr. 
 

* https://blog.winnonapartners.com/what-is-a-pivot-top-10-best-tech-startup-pivots-case-study/ 

Alan Pock je co-founder a CEO jedné z nejrychleji rostoucích technologických firem v Česku Investown.cz. V minulosti vybudoval druhý největší finanční server na hypotéky v ČR s objemem poptávek přes miliardu korun měsíčně, který poté úspěšně prodal. Aktivně funguje jako mentor pro nadějné technologické startupy s cílem získat do tuzemských firem co nejvíce kapitálu pro mezinárodní rozvoj. Jejich hodnota letos překročila 700 milionů korun.

Blog a novinky

Faily, které vás zavedou do údolí smrti

Práce s hlasem, intonace, memorování. Jak odprezentovat svůj startup na světové scéně?