K zahraničním startupům je Silicon Valley otevřenější než kdy dříve

ROZHOVORY

2. března 2021

Byznys se nemůže zastavit, i v bouři musíme vzkvétat,“ říká v rozhovoru Alfredo Coppola z kalifornského high-tech byznys akcelerátoru US Market Access Center (USMAC), který pomáhá zahraničním startupům uspět na americkém trhu. Díky partnerství USMAC se Seed Starterem České spořitelny se dveře do Spojených států ještě více otevírají i těm českým.

Jaké trendy můžeme na americké startupové scéně v tomto roce očekávat a jak se bude lišit situace oproti loňskému, velmi složitému roku?

Zajímavé příležitosti k rozvoji mají startupy zabývající se maloobchodem, logistikou, zdravotní péčí, procesy automatizace a robotizace, bezpečností, sdílenou komunikací a vzděláváním. Zatímco projekty z těchto oblastí budou vzkvétat, v segmentech jako například cestovní ruch a ubytování, komerční nemovitosti, sport a zábava, umění nebo luxusní móda bude nutné hledat nové příležitosti na trhu.

Do jaké míry ovlivňují omezení spojená s koronavirovou pandemií chování investorů? Jsou opatrnější?

První polovina roku 2020 byla v Silicon Valley velkým šokem pro angel i venture kapitálové investory. Zvládli už však najít nový rytmus a naučili se uzavírat obchodní dohody přes on-line platformy. Velké obchody trvají z procesního hlediska déle, ale investice do výše 1 milionu dolarů se odehrávají relativně snadno i na dálku.

Mění koronavirus například oblasti, do kterých investoři častěji investují? Můžeme tak třeba očekávat boom zdravotnických startupů?

Ano, startupy z oblasti přírodních věd zažívají v USA boom, avšak čelí hned několika zásadním výzvám. Inovace, které nejsou bezprostředně spojené s řešením současné koronakrize, byly odsunuty na druhou kolej. Regulační úřady jsou zavaleny prací a prioritně se zabývají záležitostmi spojenými s pandemií. Z tohoto důvodu rozvoj projektů v oblasti zdravotnických startupů není takový, jak by se dalo očekávat.

Ovlivňuje tato situace také možnost zahraničních startupů dostat se na americký trh?

Od té doby, co pandemie pozastavila všechny technologické konference a výstavy, jsou podmínky pro zahraniční startupy naopak pozitivnější. Investoři a korporace se naučili pracovat on-line, startupy tak mají více příležitostí prezentovat svůj pitch. Investoři jsou s nimi v častějším kontaktu, a to z jednoduchého důvodu – mají na to víc času než dříve. Velkou výzvou pro startupy je, že musí být daleko lépe připravené. Musí mít vyjasněnou value proposition a byznys model, aby byly schůzky s investory a potenciálními partnery efektivní. Například náš akcelerační program (USMAC), jelikož probíhal on-line, loni absolvoval rekordní počet zájemců. I organizovat eventy s investory a setkání startupů se zákazníky bylo jednodušší než dříve.

Od té doby, co pandemie pozastavila všechny technologické konference a výstavy, jsou podmínky pro zahraniční startupy naopak pozitivnější.

Také spolupracujete s partnery ze zahraničí i jinými státními organizacemi. Jak si myslíte, že budou tyto společnosti reagovat na podporu vstupu technologických společností na americký trh v současné situaci?

Všimli jsme si, že vlády zejména asijských států (konkrétně Japonsko, Korea nebo Taiwan) a nově rozvíjejících se trhů (Řecko, Turecko, Ukrajina, Gruzie, Kazachstán) zvyšují finanční podporu, která je v rámci programů pro globální expanzi startupů nabízena. Naopak vlády ve státech západní Evropy (především Francie, Itálie a Španělsko) zcela zastavily podporu jakýchkoli programů spojených s expanzí na globální trhy. To nám přijde docela zvláštní. Vypadá to, že se západní země nacházejí ve stavu stagnace, namísto aby se snažily rychle se přizpůsobit výzvám a rozvíjet se dál.

Může partnerství s programy jako je Seed Starter České spořitelny pomoci zahraničním startupům dostat se na americký trh?

Samozřejmě, takové programy se ukazují jako úspěšné. V USA jsme například ukázali, že skutečná hodnota byznysu v Silicon Valley není o destinaci, ale především o velmi kvalitních kontaktech po celém světě. Rozhodně si myslím, že by startupy měly mít možnost využívat kontakty celé sítě, která je kolem Silicon Valley vytvořená, a tím dosáhnout lepšího propojení s potenciálními zákazníky, partnery a investory.

Je to v dnešním zrychleném světě vůbec možné takto dopředu uvažovat?

Ano. Byznys se nemůže zastavit. Zapálení podnikatelé jsou dobří v řešení problémů, a to nejen co se týče vývoje nových technologií, ale když na to přijde, tak i v řízení efektivního a úspěšného byznysu včetně řízení efektivních prodejů!

Startupová scéna již tradičně používá určitá klíčová slova jako například disrupce, inovace nebo ekosystém. Jaké slovo si myslíte, že se stane letošním trendem?

S ohledem na okolnosti je aktuální sousloví: „I v bouři musíme vzkvétat“.

Kdyby se rok 2021 mohl stát zlomovým v konkrétní oblasti, která nějaký čas stagnovala a covid-19 způsobí její disrupci, jaká by to mohla být? Na co byste doporučil inovátorům se zaměřit?

Inovátoři by si měli položit následující otázky:  „Je toto řešení zajímavé pro zákazníky během krize?“ a „Jak pandemie ovlivnila trh, na kterém obvykle působím a za co budou spotřebitelé ochotni utrácet?“

Skutečná inovace je výsledkem posunu na trhu. Pandemie vytvořila těchto změn více než kdy dříve. Úlohou inovátora je identifikovat tyto změny a adaptovat na ně svá řešení. Startupy, které prožily předchozí krize, a poučili se z ní, se budou na nové změny adaptovat mnohem rychleji a snadněji než ty, pro které je tato situace zcela nová.

Pro inovace není vhodnější doba než právě teď, když se prostředí byznysu neuvěřitelnou rychlostí mění. A jak můžete najít tu pomyslnou díru na trhu? Inovátoři by měli prozkoumat a prostudovat specifické změny jako jsou změny ve spotřebním chování zákazníků, korporace přehodnocující své priority, rozpad dodavatelských řetězců či přesouvání kapitálu na jiná místa.

Skutečná inovace je výsledkem posunu na trhu.

Jak moc se financování startupů v posledních 5 letech změnilo? Jaké finanční možnosti v současné době jsou pro startupy nejvhodnější?

Před koronavirovou krizí jsme pozorovali rostoucí a prohlubující se neférovou výhodu startupů fungujících v Silicon Valley. V porovnání s evropskými nebo asijskými, startupy v Silicon Valley získávaly více a více kapitálu v mnohem kratším čase. Tím pádem bylo pro tyto startupy jednodušší rychleji růst a stát se úspěšnými v globálním měřítku. Ale jak jsem již zmínil, nyní je situace jiná, dochází k určité korekci trhu. Silné společnosti absolvovaly IPO (první veřejnou nabídku akcií) a právě nyní nastala chvíle, kdy je pro zahraniční společnosti jednodušší jednat s globálními zákazníky a investory.

Myslíte si, že se komunikace mezi startupy a investory z dlouhodobého hlediska změní (například online vs. osobní setkání, intenzita komunikace atd.)?

Ano, už se toho hodně změnilo a bude se měnit i nadále. Fundraisingové aktivity se dějí přes on-line komunikační platformy. Investiční svět se zcela adaptoval. Nehleďme na to, že v porovnání s osobním jednáním obchody zatím trvají déle, byznys se stále posouvá dopředu! 

Alfredo Coppola má za sebou více než 25 let zkušeností s rozvojem podnikání a managementu v oblasti informačních technologií. Během své kariéry poskytoval poradenství více než 600 začínajícím technologickým společnostem a spolupracoval s takovými nadnárodními giganty jako je Adobe, Microsoft, Deloitte a PricewaterhouseCoopers. 

Do USMAC Alfredo nastoupil v roce 2007 jako mentor a poté v roce 2010 posílil vedení firmy na pozici ředitele pro business development. V této roli rozšířil partnerské programy USMAC a představil akcelerační program „Go Global“ Silicon Valley. Je také spoluzakladatelem Marin Seed Ventures, skupiny významných angel investorů v okrese Marin v Kalifornii.

Blog a novinky

Faily, které vás zavedou do údolí smrti

Práce s hlasem, intonace, memorování. Jak odprezentovat svůj startup na světové scéně?