Vychytaná vizitka startupu, elevator pitch převedený na papír. Asi tak nějak by se ve stručnosti dal popsat formát one-pager: jednostránková prezentace, která vás představí potenciálním investorům, klientům či partnerům. Leader Seed Starteru České spořitelny Jiří Skopový radí, jaký formát zaručeně zaujme mezi ostatními.
„Jediná stránka A4 může rozhodnout, zda v klientovi nebo investorovi probudíte kýžený zájem. Je tedy velmi důležité one-pager nepodcenit a věnovat mu zvýšenou pozornost,“ tvrdí Jiří Skopový z České spořitelny. Právě on prochází všechny nadějné projekty, které se registrují do programu Seed Starter, a zvažuje další postup. One-pagery se proto probírá prakticky denně. A dokáže také na první pohled rozlišit, který má šanci mezi ostatními zaujmout.
Vychytaná vizitka startupu, elevator pitch převedený na papír. Asi tak nějak by se ve stručnosti dal popsat formát one-pager: jednostránková prezentace, která vás představí potenciálním investorům, klientům či partnerům. Leader Seed Starteru České spořitelny Jiří Skopový radí, jaký formát zaručeně zaujme mezi ostatními.
„Jediná stránka A4 může rozhodnout, zda v klientovi nebo investorovi probudíte kýžený zájem. Je tedy velmi důležité one-pager nepodcenit a věnovat mu zvýšenou pozornost,“ tvrdí Jiří Skopový z České spořitelny. Právě on prochází všechny nadějné projekty, které se registrují do programu Seed Starter, a zvažuje další postup. One-pagery se proto probírá prakticky denně. A dokáže také na první pohled rozlišit, který má šanci mezi ostatními zaujmout.
„Jediná stránka A4 může rozhodnout, zda v klientovi nebo investorovi probudíte kýžený zájem.“
„Jediná stránka A4 může rozhodnout, zda v klientovi nebo investorovi probudíte kýžený zájem.“
Zdůrazněte, v čem jste jiní
Na one-pageru podle Skopového často rozhodnou už první dvě věty. „Měly by jasně představit aktivity startupu a především zdůraznit, v čem je jeho přidaná hodnota, v čem se liší od ostatních. Dobře působí, když one-pager začíná stručnou zmínkou, pro koho jsou produkt nebo služba určeny,“ míní manažer Seed Starteru Skopový. Tento tzv. positioning by pak měl být pravdivý a uvěřitelný, zároveň pochopitelný i pro laika, bez příliš detailních technických popisů.
Za dobrý příklad považuje Skopový vyjádření Amazonu z roku 2001: „Pro uživatele internetu, kteří mají rádi knihy, je tady Amazon.com – prodejce knih, který má okamžitě k dispozici přes milion výtisků. Na rozdíl od tradičních prodejců knih přináší možnost pohodlného výběru z obrovského množství titulů za velmi příznivé ceny.“
Zdůrazněte, v čem jste jiní
Na one-pageru podle Skopového často rozhodnou už první dvě věty. „Měly by jasně představit aktivity startupu a především zdůraznit, v čem je jeho přidaná hodnota, v čem se liší od ostatních. Dobře působí, když one-pager začíná stručnou zmínkou, pro koho jsou produkt nebo služba určeny,“ míní manažer Seed Starteru Skopový. Tento tzv. positioning by pak měl být pravdivý a uvěřitelný, zároveň pochopitelný i pro laika, bez příliš detailních technických popisů.
Za dobrý příklad považuje Skopový vyjádření Amazonu z roku 2001: „Pro uživatele internetu, kteří mají rádi knihy, je tady Amazon.com – prodejce knih, který má okamžitě k dispozici přes milion výtisků. Na rozdíl od tradičních prodejců knih přináší možnost pohodlného výběru z obrovského množství titulů za velmi příznivé ceny.“
Přehledný a jasný
One-pager nemusí být zrovna pastva pro oči, ale rozhodně by měl být příjemný i vizuálně. „Jednoduchý a přehledný design investora zaujme. Měl by působit profesionálně, čistě, vzbuzovat důvěru a dobrý první dojem. Pokud design není zrovna silnou stránkou vašeho startupu, určitě doporučuji nešetřit na externím odborníkovi, který se o něj postará,“ míní manažer Seed Starteru. Případnému investorovi tak prý zároveň ukazujete, že máte vyvinutý smysl pro detail a jste spolehliví v každém aspektu podnikání.
Z hlediska obsahu je pak zapotřebí především jasné představení produktu. „Je důležité zdůraznit, proč je produkt potřebný, jaký z něj uživatel získá benefit a jaké problémy vyřeší,“ pokračuje Skopový. Dobrý one-pager pak neopomíná detailně promyšlený raisingový plán, reálně dosažitelné milníky ve financování i ve vývoji služby či produktu a tvrdá, podložená data, ze kterých v predikcích pro budoucnost startup vychází.
Zpětná vazba neuškodí
V neposlední řadě je také vhodné podrobit one-pager nekompromisnímu oku někoho, komu věříte. Ať už je to kolega startupista nebo vytipovaný profesionál v oboru, kam váš startup zapadá. Zpětná vazba vám pomůže vychytat poslední nedostatky. A nikdy také neuškodí, pokud si necháte zkontrolovat také jazykovou stránku věci od korektora, který se postará o gramatické chyby a překlepy.
„Vzorů pro one-pagery je všude plno. Pokud chcete využít strukturu, která se osvědčila nám v Seed Starteru, připravili jsme pro vás editovatelný one-pager, který už nemusíte nikde hledat. Stačí stáhnout, doplnit informace a poslat. Budeme rádi, když vám ušetří čas, který tak budete moct věnovat svému projektu,“ radí Skopový.
Jiří Skopový je zkušený manažer se znalostmi v oblasti ekonomiky a obchodu. Stál u zrodu dvou startupů. Předtím pracoval 12 let ve společnosti Konica Minolta, kde vedl projekty v CEE. Mezinárodní zkušenosti rovněž sbíral v Singapuru, nebo ve společnosti Bisnode, která se zaměřuje na datové produkty a analytiku. V České spořitelně působí jako leader projektu Seed Starter.