One-pager, který zaujme každého investora? Faktický a stručný, radí Jiří Skopový ze Seed Starteru

NÁVODY

3. listopadu 2020

Vychytaná vizitka startupu, elevator pitch převedený na papír. Asi tak nějak by se ve stručnosti dal popsat formát one-pager: jednostránková prezentace, která vás představí potenciálním investorům, klientům či partnerům. Leader Seed Starteru České spořitelny Jiří Skopový radí, jaký formát zaručeně zaujme mezi ostatními.

„Jediná stránka A4 může rozhodnout, zda v klientovi nebo investorovi probudíte kýžený zájem. Je tedy velmi důležité one-pager nepodcenit a věnovat mu zvýšenou pozornost,“ tvrdí Jiří Skopový z České spořitelny. Právě on prochází všechny nadějné projekty, které se registrují do programu Seed Starter, a zvažuje další postup. One-pagery se proto probírá prakticky denně. A dokáže také na první pohled rozlišit, který má šanci mezi ostatními zaujmout.

„Jediná stránka A4 může rozhodnout, zda v klientovi nebo investorovi probudíte kýžený zájem.“

Zdůrazněte, v čem jste jiní

Na one-pageru podle Skopového často rozhodnou už první dvě věty. „Měly by jasně představit aktivity startupu a především zdůraznit, v čem je jeho přidaná hodnota, v čem se liší od ostatních. Dobře působí, když one-pager začíná stručnou zmínkou, pro koho jsou produkt nebo služba určeny,“ míní manažer Seed Starteru Skopový. Tento tzv. positioning by pak měl být pravdivý a uvěřitelný, zároveň pochopitelný i pro laika, bez příliš detailních technických popisů.

Za dobrý příklad považuje Skopový vyjádření Amazonu z roku 2001: „Pro uživatele internetu, kteří mají rádi knihy, je tady Amazon.com – prodejce knih, který má okamžitě k dispozici přes milion výtisků. Na rozdíl od tradičních prodejců knih přináší možnost pohodlného výběru z obrovského množství titulů za velmi příznivé ceny.“

Přehledný a jasný

One-pager nemusí být zrovna pastva pro oči, ale rozhodně by měl být příjemný i vizuálně. „Jednoduchý a přehledný design investora zaujme. Měl by působit profesionálně, čistě, vzbuzovat důvěru a dobrý první dojem. Pokud design není zrovna silnou stránkou vašeho startupu, určitě doporučuji nešetřit na externím odborníkovi, který se o něj postará,“ míní manažer Seed Starteru. Případnému investorovi tak prý zároveň ukazujete, že máte vyvinutý smysl pro detail a jste spolehliví v každém aspektu podnikání.

Z hlediska obsahu je pak zapotřebí především jasné představení produktu. „Je důležité zdůraznit, proč je produkt potřebný, jaký z něj uživatel získá benefit a jaké problémy vyřeší,“ pokračuje Skopový. Dobrý one-pager pak neopomíná detailně promyšlený raisingový plán, reálně dosažitelné milníky ve financování i ve vývoji služby či produktu a tvrdá, podložená data, ze kterých v predikcích pro budoucnost startup vychází.
 

Zpětná vazba neuškodí

V neposlední řadě je také vhodné podrobit one-pager nekompromisnímu oku někoho, komu věříte. Ať už je to kolega startupista nebo vytipovaný profesionál v oboru, kam váš startup zapadá. Zpětná vazba vám pomůže vychytat poslední nedostatky. A nikdy také neuškodí, pokud si necháte zkontrolovat také jazykovou stránku věci od korektora, který se postará o gramatické chyby a překlepy. 

„Vzorů pro one-pagery je všude plno. Pokud chcete využít strukturu, která se osvědčila nám v Seed Starteru, připravili jsme pro vás editovatelný one-pager, který už nemusíte nikde hledat. Stačí stáhnout, doplnit informace a poslat. Budeme rádi, když vám ušetří čas, který tak budete moct věnovat svému projektu,“ radí Skopový.

Jiří Skopový je zkušený manažer se znalostmi v oblasti ekonomiky a obchodu. Stál u zrodu dvou startupů. Předtím pracoval 12 let ve společnosti Konica Minolta, kde vedl projekty v CEE. Mezinárodní zkušenosti rovněž sbíral v Singapuru, nebo ve společnosti Bisnode, která se zaměřuje na datové produkty a analytiku. V České spořitelně působí jako leader projektu Seed Starter.

Blog a novinky