Pavel Šiška je vedoucím partnerem oddělení poradenských služeb ve společnosti Deloitte. Mimo jiné se věnuje propojování byznysu a IT, inovacím a analytice. Přečtěte si, jaké výhody má spojení startupu s korporací, například bankou, proč začít podnikat už při studiu a proč jsou základní metrikou tržby.
Přestože každá spolupráce má svá specifika, v partnerstvích mezi velkými firmami a startupy je možné najít celou řadu synergií.
Korporát + startup? Funguje to!
Již nějaký pátek neplatí, že mezi světem startupů a korporátů je hluboký příkop. Tyto světy se naopak čím dál více propojují. Startupy totiž mohou být pro korporáty zajímavé v mnoha ohledech. „Je to úžasný alianční partner, který nám může přinést assets nebo know-how skills, které my ve firmě nemáme," vysvětluje Pavel Šiška s tím, že naopak korporace může startupu přinést přístup k zákazníkům a znalostem i dovednostem.
Některé startupy mohou velice dobře těžit z partnerství s bankou, i když do spolupráce často promlouvá risk management či compliance. „Banka může startupům poskytnout infrastrukturu, zpětnou vazbu, že produkt má disponovat dobrou dokumentací, že musí být v odpovídající kvalitě, mít schopnost se integrovat na všech úrovních: procesně, lidsky a technologicky," komentuje stále častější spolupráci mezi bankou a startupy Pavel Šiška a zdůrazňuje nutnost určité izolace startupu od veškerých procesů uvnitř banky.
„ Pro startup je naprosto klíčové vytvořit si svůj ekosystém. Pro většinu obchodních modelů je spolupráce s korporací důležitá. Spolupráce je přitom vždy volbou, takže když je nevýhodná, tak proč bych do ní vstupoval.”
Dalším ohledem, na který je při nastavení spolupráce nutné myslet, je rozdílnost kultur v korporaci a ve startupu. Ta se občas stává zdrojem tenzí či konfliktů. „Lidé, kteří nezažili velkou korporaci, jsou často zaskočeni komplexitou, počtem lidí, se kterými se musí bavit. To není vždycky špatně, firma to potřebuje, protože je velká, když ten startup naroste, tak nakonec bude muset zavést podobné věci," poukazuje Pavel na fakt, že z těch nejúspěšnějších startupů se dříve či později stanou velké firmy.
Pokud můžete, podnikejte už při studiu
Pavel začal budovat vlastní projekty už na vysoké škole. I když nebyly všechny úspěšné, dodnes ze získaných zkušeností těží. „Jde o princip, o to, jak funguje podnikání, jak je potřeba pracovat s lidmi, jak s klienty. Myslím, že každý by si to měl vyzkoušet a v korporaci to zúročí," vysvětluje, proč je rozjezd startupu skvělá zkušenost i ve chvíli, kdy zamíříte do korporátu.
„Tržby definují to, jak je velká poptávka, jak velké dobro děláte pro svoje zákazníky a pro společnost. Když vám platí, když vám dají tenhle nejdražší volební lístek, tak to je asi ta nejlepší objektivní metrika.”
Pavel Šiška: Korporace přináší startupům zákazníky a know-how