Startup Rekenber má za sebou téměř rok a půl od investice Seed Starteru České spořitelny. Během té doby se povedlo výrazně akcelerovat růst firmy a skokově navýšit tržby. Zcela klíčová však stále zůstává mise Rekenberu spočívající v narovnávání vztahů mezi dlužníky a věřiteli – pozornost nově upínají ale i k prevenci. Svou technologii chtějí použít jako efektivní nástroj v pomoci před pádem do zadlužení.
Rekenberu se povedlo etablovat se na českém trhu a zahájit spolupráci s novými významnými klienty. „Mezi naše největší stávající úspěchy patří vybudování komplexní produktové linie, která řeší problémy klientů, a to hlavně z řad bank,” přibližuje Peter Zvirinsky, CEO společnosti Rekenber s tím, že neméně důležitá je pro Rekenber síla týmu, který se jim podařilo sestavit.
Letos cílí startup na nárůst tržeb na českém trhu o 100 až 150 %. „Naším hlavním úkolem je teď vybudovat silný lokální brand v České republice. Zároveň bychom chtěli rozšířit naše působení i mimo finanční sektor,” popisuje Peter Zvirinsky.
Rekenber pomýšlí v současné chvíli také na zahraniční expanzi. „Zajímavé jsou pro nás v nejbližší době samozřejmě hlavně destinace v rámci Evropské unie jako například Rumunsko, Polsko či Německo,” shrnuje Peter Zvirinsky.
Nejlepší lék na zadlužení je prevence
Rekenber se již od začátku svého působení aktivně věnuje zlepšování finančního zdraví a prevenci zadlužení. „Jako velmi důležitý vnímáme v této oblasti individualizovaný přístup k jednotlivým dlužníkům či jejich skupinám. Samoživitelkám například radíme, jak se domoci výživného na děti, sociálně slabší lidi zase pomáháme nasměrovat k příspěvkům na bydlení,” popisuje Peter s tím, že neméně důležitou součástí prevence je také její timing. „Ještě den před splatností pohledávky má dlužník poměrně hodně možností, jak svůj problém efektivně vyřešit, a to i v případě, že peníze v danou chvíli nemá. Stačí však jeden den po splatnosti a jeho možnosti se rázem zredukují na minimum,” dodává.
Finanční zdraví v Česku podle Petra stále nedosahuje příliš vysoké úrovně, a to ani v segmentu B2B. Zmiňuje například, že zhruba 4 z 10 B2B pohledávek jsou placeny až po splatnosti. To jsou jen střípky problematiky, které plánuje Rekenber prostřednictvím své technologie řešit.
Prosperující partnerství s Českou spořitelnou
Klienty Rekenberu jsou především banky a mezi nimi samozřejmě nechybí ani Česká spořitelna – začátkem úzké spolupráce mezi startupem a největší tuzemskou bankou byla právě investice od Seed Starteru. „Na České spořitelně oceňujeme především to, že je progresivní a nebojí se spolupráce se startupy. Mnohé konzervativnější společnosti by se tím mohly inspirovat,” míní Peter.
V případě investice do Rekenberu nemusela banka na její návratnost dlouho čekat. Díky efektivnímu nástroji na zvýšení výtěžnosti pohledávek se Rekenberu během prvního roku spolupráce podařilo získat České spořitelně nedobytné pohledávky v hodnotě zhruba 1 milionu Euro. „Investice od Seed Starteru se už České spořitelně navrátila zpět,” dodává s úsměvem Peter.
Amerika jako ultimátní cíl
Rekenber byl jedním ze startupů, které se účastnily americké části akcelerace Silicon Valley Accelerator – z Ameriky si přivezli kromě cenných zkušeností především přesvědčení o unikátnosti svého řešení. „Hlavní zjištění tam pro nás bylo, že náš byznys lze přenést na americký trh. Věříme, že potenciál na expanzi do USA určitě máme,” popisuje Peter.
Ačkoliv vstup na americký trh v tuto chvíli není pro Rekenber prioritou číslo 1, určitě je pro ně relevantnější tématem než tomu bylo před účastí v SVA. „Americký trh je pro nás zajímavější než ten evropský, je to náš ultimátní cíl,” uzavírá Peter.